lørdag den 25. februar 2012

Observering af skyer - "kend din sky"

Da jeg i en SFO oplevede at en gruppe børn talte meget om hvad de forskellige skyer lignede og snakkede om hvor forskellige de var, har jeg valgt at jeg gerne vil lære at kende forskel på de forskellige typer af skyer der er - også set ift. årstiden og ift. hvad en bestemt sky kan varsle.

Indtil videre har jeg taget en del fotos af skyer, desværre ligner mange af dem hinanden da vejret har været ret ens.

Mange af skyerne jeg har fotograferet har været som en stor tæt masse man ikke kunne skille fra hinanden, det gør det absolut ikke lettere at fastslå hvad for en sky der er hvilken slags - men har dog et par rimelige gode fotos trods alt.


De mellemhøje skyer kaldes Altostratus - deres kendetegn er at de er mørke grålige og blålige - ofte er de meget lange og kan dække hele himlen. Det er sådan en sky jeg tror jeg her har fotograferet, men er slet ikke sikker på det.....



Stratus er de lave skyer, som ofte er grå og ensartede og fylder et stort område. Måske dette er en Stratus?








Ingen kommentarer:

Send en kommentar